Liczne pierwsze wydania partytur, w tym „Don Giovanniego” czy „Cyrulika sewilskiego” sprzedane na aukcji w Sotheby’s
Od czasu śmierci Pierre’a Bergé (1930-2017), bibliofila, byłego dyrektora Opery Paryskiej i partnera życiowego, a także biznesowego projektanta mody Yves’a Saint Laurenta, jego zbiory były wystawiane przez dom aukcyjny Sotheby’s. Ostatnia sprzedaż online rozpoczęła się 14 października i zakończyła 28 października 2024 roku. Wystawiono na niej książki, rękopisy i partytury, które nie zostały sprzedane podczas poprzednich sześciu wyprzedaży zorganizowanych w latach 2015-2022. Oprócz literatury Bergé interesował się teatrem, poezją i filozofią, a także zgromadził imponującą kolekcję partytur kompozytorów, w tym Bacha, Rameau, Vivaldiego, Beethovena, Mozarta i Strawińskiego.
Podczas październikowej aukcji za 6600 euro sprzedano zbiór 18 partytur (XIX wiek) na głos i fortepian z różnych oper Giuseppe Verdiego, między innymi: „Dziewica Orleańska”, „Dwaj Foskariusze”, „Attila”, „Alzira”, „Nabucco”. Pierwsze wydanie pełnej partytury „Fidelia” (1826) Ludwiga van Beethovena wraz z partyturą uwertury do trzeciego aktu „Leonory” (1828) znalazło nabywcę za 144o euro. Na aukcji sprzedano także XIX-wieczne partytury „Otella”, „Semiramidy” i „Cyrulika sewilskiego” Gioachina Rossiniego oraz „Don Giovanniego” Wolfganga Amadeusza Mozarta z 1791 roku (lub wkrótce potem). Pierwsze wydanie w oprawie współczesnej osiągnęło sumę 1800 euro.
Jednak najwyższą sumę, bo aż 44 tys. euro, osiągnęła partytura nie operowa lecz baletowa, a mianowicie” Święto wiosny” Igora Strawińskiego. Na datowanym na 1913 rok, pierwszym wydaniu wyciągu fortepianowego, znajduje się notka do dyrygenta Pierre’a Monteux napisana przez kompozytora.
Wyniki całej aukcji, po zarejestrowaniu się, można zobaczyć tutaj.
#polishoperanow #ktogdziekiedywoperze