Mediolańska La Scala celebruje mit Marii Callas wystawą „Fantasmagoria Callas”
2 grudnia 2023 roku obchodzić będziemy 100 lecie urodzin najsłynniejszej sopranistki wszechczasów Marii Callas (Nowy Jork, 2 grudnia 1923 – Paryż, 16 września 1977). W związku z tą okrągłą rocznicą, 17 listopada, mediolańska La Scala otworzyła wystawę „Fantasmagoria Callas” w Museo Teatrale alla Scala.
Wystawa jest hołdem dla mitu Marii Callas i przywołuje niezatarty ślad, jaki sopranistka pozostawiła w zbiorowej wyobraźni. Callas potrafiła połączyć śpiew i grę aktorską w niezwykły sposób. Dzięki temu zapisała się w historii jako ponadczasowa ikona. Wystawa prezentuje portret artystki kompletnej, głęboko związanej z historią La Scali, teatru, w którym zaśpiewała 23 tytuły operowe w 28 przedstawieniach od 1950 do 1961 roku, w tym 6 premier sezonowych.
Wystawa oddaje głos pięciu współczesnym artystom, związanych z różnymi dziedzinami sztuki. Dzięki interpretacji stylisty Giorgio Armaniego, muzyka i kompozytora Alvina Currana, współczesnych artystów Latify Echakhch i Francesca Vezzoli oraz reżysera Maria Martone, postać Marii Callas wyłania się z multidyscyplinarnej narracji.
Pierwszym rozdziałem wystawy jest pięciogłosowa partytura stworzona na tę okazję przez kompozytora Alvina Currana. Muzyk skupia swoją uwagę na głosie Marii Callas jako podstawowym elemencie jej postaci i konstruuje kompozycję muzyczną zaczerpniętą z ogromnej kolekcji nagrań. Instalacja ma na celu przywrócenie barwy, która zawsze była charakterystyczną sygnaturą sopranistki.
Kontynuacją jest instalacja autorstwa artystki Latify Echakhch, która bada aspekt scenicznej obecności Marii Callas. Za kurtyną z czerwonych i białych pereł ukazuje się zwiedzającym fantazmatyczna sylwetka sopranistki, przedstawiona jako wizja piękna i kruchości.
Narratorem trzeciego rozdziału wystawy jest reżyser Mario Martone, który skupia się na spotkaniu Marii Callas i austriackiej pisarki i poetki Ingeborg Bachmann, które miało miejsce w Mediolanie w 1956 roku podczas próby do „Traviaty”. Film, w interpretacji Sonii Bergamasco, opowiada o wpływie tego spotkania na obie kobiety oraz tworzy głęboko ludzki portret postaci Callas.
Po tym następuje instalacja artysty Francesco Vezzoli, który prezentuje twarz Marii Callas, wydrukowaną laserowo na płótnie i powtórzoną sześćdziesiąt trzy razy. Wystawa kończy się interpretacją projektanta mody Giorgio Armaniego, który przedstawia głos Marii Callas w formie wizualnej. Stworzona dla kolekcji Giorgio Armani Privé z 2021 roku czerwona suknia wieczorowa prezentowana na wystawie łączy tkaninę i ciało w reprezentacji intensywności i wdzięku.
Wystawę można zobaczyć do 30 kwietnia 2024 roku w Museo Teatrale alla Scala.
#PolishOperaNow #CoGdzieKiedywOperae #FanstamagoriaCallas #MariaCallas #TeatroallaScala #LaScala