Arrow Philippe Jaroussky zadyryguje operą Mozarta podczas krakowskiego Festiwalu Opera Rara 2025

20 Sty, 2025
Philippe Jaroussky zadyryguje operą Mozarta podczas krakowskiego Festiwalu Opera Rara 2025
© Philippe Jaroussky / Amandine Lauriol

Przed publicznością lutowej edycji Opera Rara Kraków 2025, festiwalu oper
zapomnianych, przeoczonych i rzadko grywanych, aż 12 wydarzeń: sześć przedstawień, cztery koncertowe wykonania oper oraz dwa recitale legendarnych artystów.

Festiwal rozpocznie się 2 lutego recitalem, podczas którego na scenie Filharmonii Krakowskiej wystąpi brytyjski tenor Ian Bostridge, a dołączy do niego jeden z największych pianistów naszych czasów, Piotr Anderszewski. Razem wykonają cykl pieśni „Dichterliebe” Roberta Schumanna, obok którego zabrzmią fortepianowe Bagatele Béli Bartóka.

„Mitrydates, król Pontu” (Mitridate) to pierwsza wielka opera, którą Mozart skomponował zaledwie w wieku 14 lat. Trzyaktowe dzieło miało swoją premierę w 1770 roku i jest rzadko wystawiane w Polsce. 8 lutego, w ICE Kraków, zza pulpitu dyrygenckiego poprowadzi Capellę Cracoviensis i solistów znany doskonale polskiej publiczności jako śpiewak, Francuz Philippe Jaroussky. W tytułowej roli wystąpi tenor Zachary Wilder, a Rebecca Bottone wcieli się w główną postać kobiecą – Aspazję.

Wśród propozycji festiwalowych znalazła się również „Alcesta”, barokowa tragedia liryczna. 11 lutego wśród wykonawców znajdą się uznani specjaliści w tym repertuarze: zespół Les Épopées kierowany przez Stéphane’a Fugeta oraz gwiazdy barokowej opery: Claire Lefilliâtre i Cyril Auvity.

Philippe Jaroussky zadyryguje operą Mozarta podczas krakowskiego Festiwalu Opera Rara 2025
© Ian Bostridge / Kalpesh Lathigra; Piotr Anderszewski / Simon Fowler

Dwa razy (12 i 13 lutego) zabrzmi w Filharmonii Krakowskiej „Dardanus”, bajeczna opera Jeana-Philippe’a Rameau, jedno z największych arcydzieł francuskiego baroku, a trzy razy (14, 15 i 16 lutego) „Fairy Queen”, semi-opera Henry’ego Purcella oparta na „Śnie nocy letniej” Williama Szekspira w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego.

Kolejną propozycją w repertuarze krakowskiego festiwalu będzie przedstawienie „Elegia. Brahms.” (22, 23 i 24 lutego) w reżyserii Krystiana Lady. W Teatrze Łaźnia Nowa zabrzmią kompozycje na chór i orkiestrę Johannesa Brahmsa („Alt-Rhapsodie”, „Schicksalslied”, „Gesang der Parzen”, „Nänie”). Solistką będzie mezzosopranistka Justyna Rapacz, a chórem i orkiestrą Capelli Cracoviensis dyrygował będzie Jan Tomasz Adamus.

Na zakończenie Opera Rara Kraków 2025 w Teatrze Słowackiego wystąpią znany ze swoich mistrzowskich interpretacji pieśni, niemiecki baryton Matthias Goerne. Akompaniować mu będzie pianistką Bernadette Bartos. 24 lutego zabrzmią utwory Roberta Schumanna i Johannesa Brahmsa.

Pierwsza edycja Festiwalu Opera Rara odbyła się 2009 roku. Początkowo festiwal prezentował wersje koncertowe zapomnianych oper barokowych. W 2017 roku zmienił formułę i pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa (dyrektora Capelli Cracoviensis) proponuje inscenizacje oper z różnych epok, w tym prapremiery oraz recitale.

#polishoperanow #cogdziekiedywoperze #Philippejaroussky