Premiera „Czarnej maski” Krzysztofa Pendereckiego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej już dzisiaj
Trzecie duże dzieło sceniczne Krzysztofa Pendereckiego – „Czarna maska” (ukończone 1986) – powstało na podstawie jednoaktówki niemieckiego noblisty Gerharta Hauptmanna z 1928 roku. „Pisałem Czarną maskę przeciwko swoim ostatnim utworom, zamykając okres fascynacji późnym romantyzmem” – mówił kompozytor, podkreślając, że tym razem skupił się na stworzeniu zupełnie nowego języka muzycznego, opartego na innowacyjnych rozwiązaniach harmonicznych.
Reżyserii nowej wersji (prapremiera odbyła się 1986 roku podczas Festiwalu w Salzburgu) podjął się David Pountney, znany publiczności Teatru Wielkiego – Opery Narodowej z inscenizacji takich oper jak chociażby „Straszny dwór” czy „Pasażerka”. Kierownictwo muzyczne obejmuje Bassem Akiki.
W spektaklu występują: Wojciech Parchem (Silvanus Schuller), Natalia Rubiś (Benigna), Katarzyna Drelich (Arabella), Elżbieta Wróblewska (Rosa Sacchi), Szymon Rona (Jedidja Potter), Wojtek Gierlach (François Tortebat), Adriana Ferfecka (Daga), Krzysztof Szumański (Löwel Perl), Bartosz Kieszkowski (Robert Dedo), Dariusz Machej (Pleban Wendt), Mateusz Zajdel (Hadank), Remigiusz Łukomski (Hrabia Ebbo Hüttenwächter), Magdalena Pluta (Hrabina Laura Hüttenwächter, Czarna śmierć – głos), Piotr Maciejowski (Schedel), Filip Rutkowski (Dr Knoblochzer), Pier Ewudu (Johnson) oraz Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, tancerze, akrobaci, statyści.
Premiera 22.11.2024, kolejne spektakle: 24, 27, 29 listopada.
Akcja dzieła rozgrywa się zimą 1662 roku, gdzie pośród karnawałowych zabaw narasta atmosfera niepewności i strachu narasta. Centralnym punktem opowieści jest zagadkowa postać mężczyzny w czarnej masce, wzbudzająca lęk i niejasne skojarzenia – być może z zarazą, która nawiedziła miasteczko, albo z duchami przeszłość.