Styczeń i luty miesiącami operetek i musicali w polskich teatrach. Część II
Na czas karnawału teatry operowe w Polsce (oprócz Teatru Wielkiego – Opery Narodowej) zaplanowały przedstawienia operetek i musicali. Poniżej propozycje Opery Podlaskiej w Białymstoku i Opery na Zamku w Szczecinie.
Sześć spektakli „Barona cygańskiego” Straussa będzie można zobaczyć w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Tytuł zaliczany jest do najsłynniejszych dzieł w literaturze operetkowej, a sam kompozytor uważał utwór za swoje największe osiągnięcie. Skomponował go z myślą o scenie operowej, ponieważ niezwykły dramatyzm i głęboko liryczny tekst pierwowzoru – noweli „Sáffi” Móra Jókaia, na którym oparte zostało libretto, domagały się bardziej opracowania operowego niż operetkowego. Strauss w liście do swego librecisty zwierzał się: „Przed wyjściem na długi, samotny spacer po lesie uczyłem się na pamięć paru Pańskich zwrotek i tam zapisałem melodię na sztywnych mankietach koszuli”. To, co w dziele zwraca szczególną uwagę, to fakt, że była to pierwsza wiedeńska operetka, której głównymi bohaterami uczyniono Węgrów i Cyganów. Świat „Barona” mieni się więc cygańsko-węgierskim milieu, w warstwie fabularnej wątki realistyczne przeplatają się z bajecznymi obrazami obozu cygańskiego. A wszystko to w rytmie ognistego czardasza i porywającego walca.
Akcja libretta rozgrywa się w przededniu wojny. Mimo lekkości i humoru obecnego w libretcie, wyczuwa się niepokojącą atmosferę, związaną z narastającymi podziałami społecznymi między obywatelami kraju a nowo przybyłymi. Te dwa światy zostały przez reżyserkę Marię Sartową wyraźnie skontrastowane. Pierwszy w groteskowo-realistycznym, a drugi w magicznym i tajemniczym obrazie.
19, 21, 26, 27 i 28 stycznia oraz 10 i 11 lutego 2024 roku w podwójnej obsadzie wystąpią: Anna Lubańska i Daria Lahotska (Czipra), Paulina Boreczko i Małgorzata Trojanowska (Saffi), Rafał Bartmiński i Sławomir Naborczyk (Barinkay), Mateusz Stachura i Paweł Cichoński (Carnero), Kamil Wróblewski i Piotr Pawlak (Ottokar), Anna Wolfinger i Anna Durniat (Arsena), Grzegorz Szostak i Kirill Lepay (Żupan). Orkiestrę, Chór i Balet Opery i Filharmonii Podlaskiej poprowadzi Mirosława Jacka Błaszczyka.
Opera na Zamku w Szczecinie proponuje w lutym musical „My Fair Lady” Loewego oraz operetkę „Hrabina Marica” Kálmána.
Oparty na “Pigmalionie”, napisanej w 1912 sztuce Shawa, utwór był jednym z największych sukcesów w historii musicalu w ogóle. Sześć i pół roku bez przerwy grany był na Broadwayu (w premierowej obsadzie: Julia Andrews – Eliza; Rex Harrison – Higgins), a potem – niemal we wszystkich stolicach świata. Gdzie nie dotarł na scenę, tam dotarł na ekran, poprzez film z Audrey Hepburn i Rexem Harrisonem (1964; reż. George Cukor). Miliony płyt spopularyzowały niemal wszystkie piosenki z “My Fair Lady”, piosenki znakomite tekstowo, ogromnie melodyjne, choć muzycznie raczej tradycyjne, konwencjonalne, czasem – przesłodzone. Najpopularniejsze z nich – to przede wszystkim walc Elizy „Przetańczyć całą noc” (Could Have Danced All Night) – bodaj najbardziej znana melodia musicalowa w ogóle, piosenka Freda „On the Street Where You Live” i Doolittle „With a Little Bit of Luck” – pisał Lucjan Kydryński w wydanym w 1994 roku „Przewodniku Operetkowym”.
Cztery spektakle „My Fair Lady” zostaną pokazane 9, 10, 11 i 14 lutego 2024 roku. W głównych rolach zobaczymy Annę Gigiel i Annę Fedorowicz (Eliza Doolittle), Janusza Krucińskiego (Henry Higgins), Marcina Wortmanna i Marcina Scecha (Freddy) oraz Wiesława Orłowskiego (Alfred Doolittle). Chór i Orkiestrę Opery na Zamku poprowadzi Jerzy Wołosiuk.
Na 24 i 25 lutego natomiast Opera na Zamku zaplanowała spektakle kolejnego arcydzieła wśród operetek „Hrabiny Maricy”, zrealizowanej na szczecińskiej scenie przez Natalię Babińską prawie dziesięć lat temu. Wystąpią między innymi: Lucyna Boguszewska i Joanna Tylkowska-Drożdż ( (Hrabina Marica), Dawid Kwieciński i Paweł Wolski (Hrabia Tasillo), Ewa Olszewska (Liza) i Jarosław Bielecki (Baron Koloman Żupan).